DEVELOPMENT OF A SOFTWARE ON DISTANCE EDUCATION APPLICATIONS FOR COMPILATION AND PLAGIARISM DETECTION OF C PROGRAMMING LANGUAGE ASSIGNMENTS
Uzaktan Eğitim Uygulamalarinda C Programlama Dili Ödevlerinin Derlenmesi Ve İntihal Tespiti İçin Bir Yazilim Geliştirilmesi
Mümine KAYA
Computer Engineering |
Selma Ayşe ÖZEL
Computer Engineering |
ABSTRACT
Rapid improvement of information technology has caused the distance learning types to vary and it has enabled the Internet based distance learning to be popular. In this study, a module for plagiarism detection of C programming language assignments on Moodle distance education software for Çukurova University Department of Computer Engineering was developed. This study uses Moodle, which has an utmost position to meet the information needs of students in distance learning programs. In this study, we have developed a new plagiarism detection algorithm for determining similarities between the programming assignments that are submitted by the students. Our source code plagiarism algorithm is in fact a hybrid algorithm which employs Greedy String Tiling algorithm similar to JPlag source code plagiarism software, and also computes word similarity, source line similarity, and comment line similarity similar to CodeMatch plagiarism detection software. The experimental analysis made over the real programming assignments of our Computer Engineering Department students showed that our hybrid system is successful in detecting source code similarities for C programming language assignments.
Key Words: Moodle, Plagiarism, Programming Assignments, Distance Education
ÖZET
Hızla gelişmekte olan bilgi teknolojisi, uzaktan öğretim türlerinin çeşitlenmesine ve Internete dayalı uzaktan öğretimin yaygınlaşmasına neden olmuştur. Bu çalışmada Çukurova Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü için Moodle Uzaktan Eğitim yazılımına C programlama dili ödevlerinin intihal tespiti için bir eklenti geliştirildi. Bu çalışmada, öğretim sistemi içinde önemli bir yeri olan Moodle programı kullanılmıştır. Bu çalışmada öğrenciler tarafından gönderilen programlama ödevleri arasındaki benzerliği belirleyen yeni bir intihal tespit algoritması geliştirilmiştir. Önerilen kaynak kod intihal algoritması gerçekte JPlag’a Hırslı Metin Eşleme Algoritmasına benzeyen bir eşleme algoritması ile CodeMatch intihal tespit yazılımında kullanılan Kelime Eşleme, Kaynak Satırı Eşleme, Yorum Satırı Eşleme ve Anlamsal Satır Eşleme Algoritmalarının birleştirildiği bir hibrit algoritmadır. Bilgisayar Mühendisliği Bölümümüzün gerçek programlama ödevleri üzerinde yapılan deneysel analiz, hibrit algoritmanın C programlama dili ödevleri için kaynak kodu benzerliklerini tespit etmede başarılı olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Moodle, İntihal, Programlama Ödevleri, Uzaktan Eğitim
|